Ordinary People Do Extraordinary

ロンドン大学の大学院で広告・広報・マーケティングの勉強をしていましたが、2014年9月に卒業予定。イギリスでの就職を目指します。

広告における女性の身体のパーツ化

*2014/9/10 カテゴリを更新しました

 

こんばんは。

全然更新してなかったのですが、備忘録も兼ねてまたブログを更新してみようと思います。

 

実は昨年の9月から、ロンドンの大学院でマーケティングの勉強をしています。

今日は課題の本が面白かったのでメモ。

Reading Ads Socially

Reading Ads Socially

 

 

特に面白かったのが、1946年の広告が女性の全身を含めていたのに対して、1977年以降は身体のパーツを示すようになってきたというところ。

Content analysis of lipstick ads from 1946 through 1977 revealed that, whereas in 1946 most ads sgiwed the whole body of a woman, by 1977 most ads showed only the body part. (Goldman, 1992: 117)

Goldmanはストッキングや口紅の広告を分析した結果、広告に特定の顔を表示させず、身体のパーツ(唇・脚など)のみを提示する近年の風潮に対して、女性を消費・欲望の対象化("object of desire", "a fetishism of apperance", "commodity self")とすることで、広告を見る女性に「自分もああなりたい」と思わせる・嫉妬させている("permits the viewer to read herself in", "The woman viewer is encouraged to envy these legs for what they migh accomplish")と論じています。

このような広告では、魅力的な身体パーツを手に入れることで、女性は男性に対してパワーを持つことが暗示されています。

Once again, woman gains power by participating in the fetishism of commodity appearances. By actively mastering the currency of looks (smooth hairless legs in sheer hose with high heels) a woman may hope to acquire power over men - she makes herself an object of desire in order to bring him to knees. (Goldman, 1992: 121)

しかしGoldmanは、そのようにして「理想的な」身体パーツを手に入れたとしても、社会における女性の立場は良くならないと指摘します。なぜなら、男性はそのような女性を欲望の対象として見続けますし、男性がジャッジである社会構造を変えることにはならないからです。

Where unequal and segregated labor markets and patriarchal rule have prevailed, women have learned there is a kernel of truth to claims that social power hinges on their ability to evoke desire through appearance. Becoming an object of desire supposedly makes a woman more valuable in the eyes of others, and hence more valuable to herself. If successful, men will desire you and women will envy you. But to be valued in such terms is to stand out, and the process of judging is based on the premise of invidious, competitive comparison with other women. Hence in a competitive political economy of sign-value, the hyper-critical individual is beset by an ever-present sinking feeling that she is not performing as well as others at controlling and managing their appearance. For the rare few, a real social power is gained; but it is gained at the expense of the many and it does nothing to challenge the male power to scrutinize and judge. (Goldman, 1992: 129)

 

ちょっと昔の本なのですが、広告の中の女性目線・男性目線を考えるときにヒントがもらえる本なのかなぁと思いました。

 

著者のRobert Goldmanさんは、広告を研究しているアメリカの社会学者さんのようですね。メモメモ。

https://college.lclark.edu/faculty/members/robert_goldman/

 

Sum